maandag 22 juni 2015

Olijfje spreekt.

Een 2-jarige in huis hebben wil zeggen dat je op tijd en stond wel eens een pissige bui moet doorstaan. Vrijdag gooide Olivia nog een lepel in mijn richting omdat ze geen.spaghetti.wilde.eten. NIET! roept ze dan. Nu moet u weten dat ze het uur daarvoor heel de tijd 'jeuj getti eten' heeft zitten roepen, inclusief op een neer springen om haar woorden kracht bij te zetten. En dat brengt mij naadloos bij datgene waarover ik het wil hebben. Olivia spreekt! En hoe... Ze spreekt van voor ze 's morgens opstaat tot 's avonds laat. En wij moeten daar zéér regelmatig hard om lachen. Ik probeer haar uitspraken altijd zo snel mogelijk op te schrijven want ik kreeg van mijn bomma ook eens zo'n boekje met uitspraken van toen ik klein was en dat was zo vreselijk cool. Dus bij deze, ter uwer entertainment én voor het naslagwerk van Olijfje:
-(zingend) handje, handje kevertje...
terwijl ze een kreeft ziet in de visafdeling van de Delhaize
-(dansend op het fietsstoeltje) Oh, auto muziek, muziek mooi
terwijl er een ambulance voorbijrijdt
-(met haar vingertje in de lucht) Luister mama, papa potje
terwijl ze Michael hoort plassen in de badkamer
-Olija zooooo mooi
als ze stiekem Kiri in haar haar heeft gewreven of ongeveer 350 keer tijdens het doktersbezoek van 10 minuten, als ze haar mooi kleedje en nieuwe sandalen aanheeft
-O: Mama, olifant draaien.
terwijl we in een prentenboek een olifant tegenkomen
S: Wat moet ik doen, Olijfje? Mama begrijpt je niet.
O: (geïrriteerd) Mama, olifant draaien. (zwaait haar handjes in mijn gezicht)
S: (minstens 5 minuten later) Ah, dus ik moet een olifant maken met je handjes lees: één handje aan neus en andere arm door het gat
O: (dolblij)
-Soooooo delicious
tijdens het eten in de crèche
-Oh, mama borsten lieve
als ze drinkt of als ik uit de douche stap
-Nog een beetje eten kijken
Jeroen Meus is ideaal om woedeuitbarstingen mee te bezweren, Olijfje ♥ Jeroen
-Oh wauw! en Oei, oei! en Jeuj!
altijd over alles
-Olija Anna keychain kregen
nadat ze een armband met bedeltje had gewonnen op de kermis.
-Olija, Play-doh maakt mama
terwijl ze een snotje aan het kneden is
En tot slot, in ongeveer dezelfde categorie:
-O: Olija, bal maakt
Ik denk, tiens lag er daar ergens nog Play-doh? Want van Play-doh rolt Olijfje altijd ballen
O: Kijk, mama!
(supertrots enal.)  
Blijkbaar kunt ge van gekauwde Parovita-koek ook ballen rollen, weten we dat ook al weer.