donderdag 18 juni 2015

Een dekentje voor Olivia!


Dit blogbericht is er eentje dat al bijna 3 jaar 'in the making' is. Ik begon dit dekentje namelijk toen ik 2 maanden zwanger was van Olivia. De bolletjes katoen vergezelden mij ettelijke keren naar Parijs, maar ook naar Nederland en Japan. Oorspronkelijk gebruikte ik donkergrijs maar toen bleek dat Olivia een meisje koos ik snel voor fuchsia. 3000m. katoen, meer dan een kilogram deken en in totaal bijna 72u van mijn leven later is het eindelijk klaar. 



De katoen kocht ik bij Veritas en Creamijn, als je redelijk vast haakt zoals ik heb je ongeveer 24 bollen Catania nodig voor een dekentje van 1,20m x 1,20m,  
-16 bollen voor de 100 vierkantjes, 
in mijn geval: 4x 0201 (blauw), 4x 0245 (geel) 4x 0128 (fuchsia) en 4x 0146 (turquoise)
-6 bollen voor het in elkaar zetten
in mijn geval: 6x 0172 (lichtgrijs)
-2 bollen voor het randje 
in mijn geval: 2x 0128 (fuchsia)


En als u nu denkt dat het zolang duurde omdat het aartsmoeilijk is dan denkt u maar snel wat anders. Soms ben ik gewoon lui, want als zelfs een basic haker als ik het kan op basis van een paar youtubefilmpjes, dan kan u het ook. 

Ik leerde haken in de lagere school, wekelijks hadden wij handwerkles. Heb je niet het geluk gehad naar de Katholieke meisjesuniformschool onder de kerktoren te gaan, geen nood. Nooit te oud om te leren, de basics die je nodig hebt staan op oa. Wolplein duidelijk uitgelegd. Eens je die onder de knie hebt, tik je gewoon granny square tutorial in op youtube en BAM! honderden filmpjes om uit te kiezen. (Indien je net als ik linkshandig bent, voeg dan ook nog het woord left-handed aan je zoekopdracht toe). Ik besloot 20 verschillende vierkantjes elk 5 keer te maken. Ik nam mijn doos Caran d'Ache en tekende uit hoe mijn deken er ongeveer uit zou gaan zien. Na 20 vierkantjes deed ik ook nog eens de test van het nemen van een foto en deze nog 4x kopiëren, als je dan je ogen half dichtknijpt heb je wel een redelijk beeld van hoe het eindresultaat eruit gaat zien.

Ter vergelijking, links mijn kopie-foto en rechts het echte eindresultaat:

 

 Ik haakte en haakte. 

 

En eindelijk had ik 100 vierkantjes. Om het deken in elkaar zetten, gebruikte ik de 'joining as you go-methode', die ik -alweer- leerde op youtube. Daarna vond ik dat mijn deken nog een mooi randje verdiende, ik haakte eerst rondom nog een rondje stokjes in het grijs en vervolgens nam ik opnieuw het fuchsia en haakte ik een rondje vasten. In die vasten haakte ik vervolgens het eigenlijke randje. Ik begon mijn zoektocht naar een geschikt randje op Pinterest, waar ik als zoekopdracht 'crochet blanket edging' intikte en ik vervolgens besloot dat een 'scallop/shell edging' wellicht het mooist zou zijn. Met die zoekterm trok ik dan -nóg eens- naar youtube waar ik deze tutorial vond. 



Een beetje plantrekkerij, een beetje youtube en 2 jaar later hebt je gewoon een dekentje gemaakt waar je trots op kan zijn. En ik ben niet de enige die tevreden is, ook Olivia is er blij mee. 






Maar het allergrootste voordeel van mijn laattijdige noeste arbeid is dat Olivia niet langer een refluxkindje is en dat het ook daadwerkelijk een schoon dekentje zal blijven. Ik denk dat ik het dekentje voor baby2 ook maar maak tegen ná de 2e verjaardag. Dat geeft mij trouwens nog even tijd om te kiezen welk dekentje van mijn haakbord op Pinterest ik voor hem/haar zal maken: dit of dit, dit, dit, dit, dit, dit, dit of toch maar dit?
      

1 opmerking:

Unknown zei

Mooi, het is alle uren werk waard geweest.