zondag 5 juli 2015

Viskes vangen.

Een tijdje geleden kreeg ik een mailtje van Jan, of ik misschien eens wilde samenwerken met Fun. Nu is Fun écht zo'n winkel uit mijn jeugd, ergens in augustus was er de hoogdag waarop wij kaften en kaftpapier mochten gaan kiezen in 'de Fun' en ook Sinterklaas-lijstjes werden steevast gemaakt aan de hand van het reclameboekje van -u raadt het al- Fun. Maar, en dat is helemaal top, behalve speelgoed en alles om je tuin in te richten, hebben ze tegenwoordig ook een mooi assortiment voor de creatieveling in huis. Of ik daar mee aan de slag wilde moest Jan mij -uiteraard- geen twee keer vragen.

Ik bekeek mijn Pinterest haakbord en besloot dat ik daar wel voldoende inspiratie vond voor nog een project of 10. Er werd wat over en weer gemaild en dan was de dag daar... De postbode belde met een doos vol katoen en wol, goed voor 2 projecten: een visjesspel en een laptopzak. Ik heb al slechtere dagen gehad.


Eind mei, tijdens onze vakantie aan zee (toepasselijk enal!) begon ik samen met la mama, mijn eeuwige hulplijn voor handwerkproblemen, aan het visjesspel. We baseerden ons -zeer losjes- op deze pin.


Benodigheden:
-zoveel magneetjes als je visjes (of andere dieren!) wil maken
-oogjes (dat kunnen wiebeloogjes of veiligheidsoogjes zijn, ik gebruikte allebei)
-2 bolletjes Durable Coral katoen marine (je hebt ongeveer 1,5 bolletje nodig voor een vijver van een dikke 30cm. diameter)
-1 bolletje Durable Coral katoen grasgroen
-naar keuze een (aantal) bolletje(s) Durable Coral katoen voor de visjes (ik koos voor de kleuren: geel, oranje en turquoise)
-een stokje met een gat in en een magneetje aan (wij gebruikten een stukje van een keukendeur magneetscharnier).

Ik maakte een magic ring van 6 vasten en trok die aan. Al meerderend haakte ik een volledige bol in de kleur marine op. De eerste toer na het maken van de magic ring, haakte ik telkens 2 vasten in elke vaste (zodat ik op 12 vasten strandde). De volgende toer, haakte ik om en om 2 vasten of 1 vaste in de vorige toer (op't eind van deze toer zou je dus 18 vasten moeten hebben). Zo ga je steeds rond en in de vaste waar er 2 vasten zitten blijf je 2 vasten haken. Hoe meer toeren je haakt hoe makkelijker je zal zien waar je moet meerderen, elke toer zouden er in elk geval zes vasten bij moeten komen.


Toen ik aan mijn tweede bol marine begon haakte ik een rij of 3 zonder dat ik meerderde (gewoon 1 vaste per vaste van de vorige toer), de randjes begonnen nu automatisch rechtop te staan. Vervolgens nam ik mijn groene katoen en haakte ik, alweer, een drietal rijen vasten, zonder meerderen. Om het geheel af te werken haakte ik daarboven afwisselend 5 stokjes en 5 lossen. Zo ontstond een randje waar ik dan een lange ketting lossen in reeg om de sluiting te maken. Want opgeruimd staat netjes.



Terwijl ik een volledige week elke avond haakte om die zee af te krijgen (zei ik al dat is 's werelds traagste haakster ben?), haakte mijn mama op -naar mijn gevoel- een kwartier, de zeester en drie visjes, bijna uit haar hoofd. Jaloers ben ik op haar haaktalenten!

Voor wie -net als ik- niet zo'n talenten heeft om visjes te verzinnen, het internet staat bol van de gratis amigurumipatronen voor visachtigen. En wat nog beter is, ik pinde er al enkele voor uw gemak: *klik*  Hoe beter je kan haken, hoe zotter je je visspel kan maken, natuurlijk. Ik denk maar aan kreeften en zeepaardjes. Maar aangezien mijn haakcapaciteiten beperkt zijn en ik nog 2 magneten heb klaarliggen (die je gewoon samen met de vulling in de visjes stopt voor je ze dichtmaakt) waag ik me binnenkort met de overschot van de katoen toch ook maar eens aan een simpel visje. Ik hou u op de hoogte!





En Olivia? Die kon -uiteraard- niet wachten om te spelen! 




Al moeten we wel nog een beetje werken aan haar kennis van de spelregels...



Maar ik mag niet klagen, ze ruimt tenminste op nadat ze gespeeld heeft!




Deze post werd gesponsord door Fun, maar de uitwerking van het blogidee, de foto's en woorden zijn de mijne.

1 opmerking:

mama Hélène zei

super, dat Olivia-liedje....
la mama