dinsdag 21 juli 2015

Punten scoren bij een versbevallen mama

Toen Olivia geboren werd hadden wij een geboortelijst voor de essentials die we in elk geval nodig hadden (lees: bed, relax, park, verschoontafel, lakens...). Die geboortelijst werd vooral leeggekocht door onszelf en de naaste familie. Qua inspiratie voor de iets verdere familie en vrienden hadden we een verlanglijstje op de persoonlijke blog van Olivia (vooral boeken en speelgoed, nu ik erover nadenk, eigenlijk zowat half De Kleine Zebra). Mensen konden op de blog het gewenste item afstrepen en vervolgens gaan halen in een winkel naar keuze. Ik ben nog altijd héél blij met onze strategie van toen. We hebben een overdaad aan knuffeldieren kunnen beperken, Olivia heeft een mooie collectie boeken verzameld en toen Sinterklaas vorig jaar een speelkeukentje bracht kon hij dat meteen vullen met houten/vilten speelgoed dat al op de zolder klaarstond omdat we het 1,5 jaar eerder gekregen hadden. ♥

Maar mijn aller- allerfijnste, meest onverwachte cadeaus waren de kraamweekpakjes die ik van mijn mama en zus kreeg. Zij kwamen de dag dat Olivia geboren is, ons huis binnen met elk een mand vol ingepakte cadeautjes. Elke dag van de kraamweek mocht ik er open doen. Ik kan u verzekeren, dat doet wat met het hart van een hormonale verse mama.

Vijf maanden nadat ik beviel van Olivia, beviel mijn vriendin sinds de derde kleuterklas ook van haar eerste kindje, Pablo. U kan vast en zeker raden wat ik voor haar heb gemaakt. En wat het plezantste aan een scorenbijeen(firsttime)mama-pakket is, is dat je het zo aangepast aan de mama haar wensen en noden, goedkoop, duur, handgemaakt of van de geboortelijst-gekocht kan maken als je zelf wil.

Tips nodig? Bij Kiind of gewoon hier, in de mini- gift guide die volgt:

Eerst en vooral, de categorie: altijd goed!
-een zwart-wit babyboek Olivia was er extreem door gefascineerd in het begin en ze zijn niet duur!
-een One line a day-diary een dagboek voor 5 jaren waar je dagelijks een lijntje in kan schrijven, verse mama's hebben geen tijd voor hele epistels maar willen wel de dingen onthouden, ahjaaa
-Relax mama, de posters altijd herkenbaar
-een paar repen Tony's Chocolonely ideale troost bij kraamtranen
-Feliway indien de kersverse ouders gestresseerde katten bezitten maar daarvoor nog niets in huis haalden (mogelijk spreek ik uit ervaring)
-een nieuwe, zachte badjas inderdaad, dat heeft de mama al, maar tussen ons gezegd en gezwegen, de kans dat die vol melk en babyovergeefsel hangt is reëel
-Babymassageolie eventueel met een bon voor een cursus babymassage
-een fles douchegel de eerste 6 weken mag je toch geen bad nemen blijkbaar kan het geen kwaad (zie de reactie van Tiene), in dat geval doet ge mij plezier met badschuim :)



-een draagdoek eventueel met een bon voor een draagconsult
-je eigen favoriete kinderboek van vroeger met een boodschap voor de baby erin ♥ Annie MG. Schmidt, Astrid Lindgren, Roald Dahl


Ja, er moest nog een -w achter 'jou', ik steek het op mijn eigen verse mama-moeheid van toen
-een fles vlekkenmiddel en de link naar de wipperkak-post van Soetmin 
-een mamaboek mijn persoonlijke aanraders vind je hier (scroll door naar puntje 10)
-een mooi notaboekje om plaspampers, slaapjes en voedingen in te noteren en dat daarna gewoon mee in de herinneringendoos kan
-een stuk betaalbaar, houten speelgoed ook leuk als cadeautje voor een grote broer/zus 
-kleertjes maar, mind you, dit is een tricky cadeau...  
---Koop ze alléén als je de stijl van de mama écht goed kan inschatten, zonde van je geld als de mama de kleertjes niet graag ziet (tip! als ze Pinterest heeft, hou haar borden in de gaten, die van mij verraden dat ik val voor hevige kleuren en prints, géén zalmroze babypakjes of roze glitterprinsessenjurken tenhuizeindestad). 
---Let ook een beetje op de combinatie grootte baby en seizoen, niets is erger dan een mooi zomerpakje hebben liggen waar je kindje in past tijdens putje winter. Natuurlijk vallen ook niet alle merken even groot of klein wat het al helemaal moeilijk maakt (niet in het minst als nieuwbakken mama vond ik! Vraag desnoods vriendinnen met kinderen om raad, in de rapte alvast 2 tips: Hema valt groot, Zeeman valt eerder klein). 
---En dan nóg een laatste opmerking over kleren geven: ik heb écht héél veel kleding in maat 62/68 cadeau gekregen, zoveel dat ik ongedragen spullen vond toen ik de ettelijke curverboxen kleertjes op de zolder opnieuw aan het sorteren was. Vandaar dat ik áls ik al kleertjes cadeau doe, ik meestal voor maat 80 (9m-12m) ga, het seizoen klopt dan met wat er op het moment van de geboorte in de winkels ligt en de kans is groot dat de mama in kwestie in die maat nog niet teveel in huis heeft. Kleertjes kopen als geboortecadeau in een maat groter dan 1 jaar is ook weer wat onnozel vind ik (en ja, zonder ondankbaar te willen zijn, er zijn mensen die dat doen, een maat 3-jaar cadeau geven aan een newborn van 48cm.) 
---Bottom line, ben je niet zeker: koop dan een bon voor een webwinkel (Pepatino, bijvoorbeeld), win-win, de verse mama koopt zeker iets dat ze kan gebruiken én mooi vindt én weet weeral waar ze naar kan surfen tijdens een van de vele nachtvoedingen
-sokjes, slofjes of beenwarmers (de aller- allermooiste vind je bij Kleine koning) of een badhanddoek of dekentje (Froy&Dind!) kan natuurlijk ook. En als je er écht op staat iets kledingstukachtigs te geven, dan zijn dat vaak veiligere keuzes en niet zo gebonden aan de seizoenen of kledingmaten.

Een ander deel van het cadeau voor Pablo
-supercliché maar toch ook écht wel nodig: pampers als de ouders kiezen voor niet-herbruikbaar kan je eventueel een pampertaart maken met enkele kraamcadeau's eraan vast. Geef toe, dat ziet er toch indrukwekkend uit, nee? En dus écht kakgemakkelijk. 


Pampertaart gemaakt voor een collega vorig jaar... 

Ten tweede, cadeautjes voor de borstvoedende mama, want mama's met kloven mogen al eens een extraatje: 
-Weleda borstvoedingsthee vind ik zelf namelijk de lekkerste
-een lijstje vol goeie series waarvan je denkt dat de verse mama ze kan smaken ik heb nooit zoveel series bekeken als toen ik met mijn clusterkindje op de zetel zat (een DVDbox te leen is dus helemaal top). Mijn persoonlijke absolute post-bevallings-bekijkopNetflix-topper: Call the midwife (een BBC serie over -u raadt het al- vroedvrouwen in de jaren '50 en '60, lees: totaal hormonaal meebleiten!
-wasbare compressen zeer tevreden over die van Medela
-een herbruikbaar flesje borstvoedingsmama's moeten goed drinken en het is dus belangrijk om altijd een voorraadje water bij je in de buurt te hebben
-koekjes! ik was altijd zo blij als ik mijn zus zag aankomen met een verse lading, voor mij, om te eten bij een hongerke terwijl Olivia op haar vaste plaats, mijn schoot, lag én voor mijn bezoek (lees: enkel nog koffie zetten en klaar!) 


-lansinoh lanolinezalf dit heeft de verse mama vast en zeker in huis maar ik kon met mijn slaaphoofd in elk geval niet onthouden waar ik dat klein tubeke had achtergelaten, ééntje voor elke kamer is dus géén overbodige luxe alsgetmijvraagt --- addendum: kamillethee en watjes werkt blijkbaar even goed (zie reactie van Tiene), ik test het in december!
-chewelry of een nursing necklace een ketting waar het kindje op kan én mag bijten
-een niet-alcoholische fles als borstvoedende mama heb je immers bitter weinig aan al die flessen (alcoholische) cava die uw huis binnenstromen, maar dat neemt niet weg dat je toch ook wel eens wil toasten op het resultaat van je bevalling. Ik kreeg alcoholvrije Vini Vici-wijn en was daar héél blij mee, maar ook een fles SiroperieSeniow-siroop zou mij toen intens gelukkig gemaakt hebben. 

Ten derde: zelfgemaakt doet altijd plezier:
En ik spreek uit ervaring, de vele handgemaakte cadeautjes die Olivia kreeg (en hun lieve makers) zitten na 2 jaar nog altijd in mijn hart. Dat iemand tijd en moeite wil doen voor jouw kindje. ♥ ♥ ♥ elke keer opnieuw. 

Wat je kan maken?
-een gehaakte ooievaar bijvoorbeeld eventueel met muziekje erin verwerkt
-een gepersonaliseerde tutketting wat macramékoord, eventueel wat letterkralen, een paar andere kralen (Haba!) en een speenclip


-zelfgemaakte slabbetjes (geborduurd of genaaid) en/of met flockfolie/textielstiften/zeefdruk versierde t-shirts je scoort zo mogelijk nog harder als je het in de stijl van het geboortekaartje doet


-een gehaakt /genaaid dekentje
-een gehaakt visjesspel


En dan, tot slot, de dingen die écht (bijna) niets kosten en het moederhart zo mogelijk nog het meest verwarmen:
-kraamkost, aan de deur afgezet in schotels die je mag bijhouden/weggooien om afwas- of teruggeefstress te vermijden. Dorien en Mme ZsaZsa weten er alles over! (in de ikhebnieteenstijdomvoormezelftekoken-versie kan je natuurlijk altijd ook een week Smartmat/Hello Fresh cadeau doen) 
-zoiets simpel als een kaartje om proficiat te wensen (Hema!) met volgende mededeling als slot: niet antwoorden op dit kaartje, investeer die tijd in je gezinnetje. Ik werd soms gek van het me verplicht voelen te reageren op lieve reacties, mails en kaartjes die binnenstroomden terwijl ik echt wel betere dingen te doen had.
-Het huis kuisen of opruimen deze tip kan alleen maar als je dicht genoeg staat. Ik denk dat er maar 3 of 4 mensen op deze bol zijn waar ik mijn huis zo ontploft als het soms is zou durven tonen en niet voor zou pre-kuisen (Hoewel het minder werk is voor jou, is een pas bevallen pre-kuisende vriendin natuurlijk niet de bedoeling van je cadeau!)
-In dezelfde categorie: als de mama in kwestie zich verontschuldigd voor eventuele rommeltjes repliceren met ik kom voor u en (insert naam van de baby), niet voor uwe rommel
-Geef de nieuwe mama de kans en de ruimte om aan haar nieuwe identiteit te wennen.
-En dan tot slot nog eentje van het lijstje van Roeline, ik citeer:
Kondig je bezoek aan, en zet het in de voormiddag. Rond 10u is ideaal. Vaak is dat al bijna middag voor een mama met een pasgeboren, nachtelijk actieve baby. Zeg erbij dat je er op rekent dat het huis een stal is, het ontbijt nog op tafel staat en ze nog in haar pyjama loopt. En dat jij de baby managet, zelf je koffie zet en de keukentafel afruimt terwijl zij rustig (en alleen) een douche neemt. Muziek in mijn oren enal.

Als je dan één of enkele van deze tips dan nog afgeeft/uitvoert/ter harte neemt tijdens een kort bezoek, waar je op tijd komt (de kans is groot dat er net hemel en aarde bewogen is om de baby te voeden en verschonen zodat dat niet tijdens uw bezoek moet gebeuren), en je je handen wast voor je de baby aanraakt. Dan ben je echt topbezoek. Maar allez, ik beloof bij deze plechtig dat ik u er in december niet op zal afrekenen zenne.

5 opmerkingen:

Tiene zei

Wat een leuke post!! Ik vond de persoonlijke cadeautjes okk het leukst, een zelfgebakken cake, fruitsla enz....ik heb trouwens twee keer geen zalf gebruikt tijdens borstvoedingsstart, enkel comperssen ( watjes) van echte kamilliethee, een wondermiddel echt! En veeel goedkopet dan lanoline, gewoon thee zetten, watjes erin en na de voeding erop leggen, een kloof smelt als sneeuw voor de zon... En mag ik nog eens betweterig doen? Er is geen enkele wetenschappelijke basis aan het verbieden van een bad, kk dacht dus na mijn eerste bevalling , ik mag zeker niet in bad na de bevalling? Waarop de vroedvrouw zei, natuurlijk wel , wat een onzin dus veel met baby in bad geweest....je gaat echt niet ziek worden van je eigen bad en het ontspant bij naweeen en stuwing, dus na maanden in bad te dobberen tijdens de zwangerschap ging ik er na de bevalling gewoon mee door met baby.... Een bakerpraatje dus dat bad verbieden, wat nog door elke gynaecoloog wordt uitgesproken....

Tiene zei

Punten scoren doe je ook door niet, alleen je handen te wassen maar ook door niet te verwachten dat je de baby mag pakken in de eerste twee weken, moeder : een leeuwin met welp, daar blijft ge af ;)

sarah zei

Oh Tine, als het gaat over mijn bad waar ik zo gehecht aan ben mag je AL-TIJD betweterig zijn (de vroedvrouw had trouwens gezegd dat ik het niet mocht, een gynaecoloog heb ik niet tijdens mijn bevalling en dus pas 6 weken erna gezien). Dus ook als je gescheurd en daarna genaaid bent mag dat gewoon (want dat was wel het geval bij mij)? Oooh als dat het geval is, ge maakt mijnen dag! Had ik u maar gehad 2 jaar geleden! En van die kamillethee, ook helemaal top, ik zet het erbij en ik haal het in huis! Tot slot uw 2e reactie, gij zegt wat ik niet durfde schrijven, maar ik blijf er wel bij, als ge al de kans krijgt om het babytje aan te raken, doe het met propere handen. ;)

Tess zei

Zevenhonderd hartjes voor deze post!

Karen. zei

..en ik kijk dus altijd naar deze post terug, als ik een leuk kraam-cadeautje nodig heb :)
Merci!