maandag 10 januari 2011

Get hoooked!

In november gingen de creatieve vrouwtjes van de familie allemaal samen naar de Creadoebeurs in Utrecht. Aan de stand van Hoooked zag ik zoveel moois dat ik me niet kon bedwingen. Hoooked is haken met zpagetti, een dikke haakdraad die wordt gemaakt van resten uit de textielindustrie. Het leek mij nogal ideaal aangezien ik er al vele positieve dingen over had gehoord van de mama herself. Een tweede positieve noot vond ik -nogal ongeduldig van aard- de dikke draden, want dat betekent dat het project in kwestie goed vooruit zal gaan. Dat het daarbij ook nog een soort van recyclage is maakte dat mijn enthousiasme helemaal hoge toppen scheerde. 

Ik zocht en vond een mooi project in het boekje, Helemaal Hoooked:
Foto uit: Helemaal Hoooked - ISBN: 978 90 4391 390 4
Ik kocht zpagetti, handvatten en het boekje met het patroon. Toen ik -eens thuisgekomen en al wat bedaard van mijn enthousiasme- begon te kijken naar mijn patroon en benodigdheden besefte ik dat ik geen rechthoekige maar vierkante handvatten had gekocht. Bummer! Nu moest het patroon aangepast worden. Nogal wat trial and error verder kan ik mijn nieuwe zelfgehaakte handtas eindelijk in afgewerkte versie tonen. 


En om u op uw beurt alvast wat frustratie te besparen volgt er nog een kleine hoemaakikeenvierkantetas-uitleg. Veel plezier!

Benodigdheden:
-bruine of zwarte vierkante handvatten 
-ongeveer 1500 gr. hoooked zpaghetti
-een bamboe haaknaald van 12 mm
-een stopnaald (naald met groot oog, te koop bij oa. Veritas)
-deze youtube-tutorial indien je geen haak-ervaring hebt of je een opfrissing kan gebruiken in verband met de basissteken en deze youtube-tutorial in verband met het afzetten van je werkje 
-2 lange vrije avonden, één om te haken, een andere om je lapjes in elkaar te zetten

How-to:
Voor- en achterpand
 -maak 2 lapjes van ongeveer 23x23cm.
 -maak een ketting van 14 lossen
 -haak een eerste toer vasten, aan het eind van die toer, maak een keerlosse 
 -draai je werk om en haak een tweede toer+keerlosse, herhaal dit nog 14 keer 
 -In mijn geval had ik na 16 toeren ongeveer 23x23cm., al hangt de grootte van je werk natuurlijk ook samen met de dikte van de zpaghetti die je gebruikt, als je je gewenste formaat bereikt zet dan je haakwerk af en stop de draden in.

Opmerking: als je ribbels wil (zoals op de foto's) dan moet je in plaats van onder je v-tje (het rondje uit de youtube-tutorial) enkel onder het achterste draadje van de v je haaknaald steken. Ook bij het keren van je werk moet je consequent in de achterste draden blijven steken en dan komen de ribbels vanzelf. 

Tussenstuk
 -maak één lapje van 69x12cm.
 -maak een ketting van 6 lossen (dit is de breedte van je uiteindelijke tas, al kan je door een steekje meer of minder de breedte makkelijk naar eigen wens aanpassen --- 6 lossen = zo'n 12cm.)
 -haak een eerste toer vasten, aan het eind van die toer, maak een keerlosse 
 -draai je werk om en haak een tweede toer+keerlosse, herhaal dit nog 36 keer 
 -In mijn geval had ik na 38 toeren ongeveer 69x12cm., al hangt de grootte van je werk natuurlijk ook samen met de dikte van de zpaghetti die je gebruikt, als je je gewenste formaat bereikt zet dan je haakwerk af en stop de draden in.

Opmerking: bij het tussenstuk maakte ik geen ribbels, steeds onder het rondje/v-tje je haaknaald steken dus.

In elkaar zetten  
-Het voor- en achterpand aan de handvatten zetten vond ik zelf het gemakkelijkst. Neem je stopnaald en rijg daar een stukje zpagetti aan. Bevestig haakwerk en handvat door grote lussen te maken rond je handvat en door je haakwerk. Als je het wil zoals op de foto moet je je haakwerk een kwartje draaien, zodat je ribbels verticaal lopen.   

-Daarna is het tijd voor het -vond ik- moeilijkste werkje van al, namelijk het proper in elkaar naaien van je tussenstuk aan voor- en achterpand. Maak opnieuw gebruik van je stopnaald en een stukje zpagetti.

Klaar!

Geen opmerkingen: