donderdag 15 juli 2010

25@25: de workshop 'Maak je eigen findings' volgen

Het gaat goed met het 25@25-lijstje. Eergisteren hielden M. en ik een eerste 'date night' en gisteren volgde ik de workshop: 'Maak je eigen findings' bij Zahia. Het was al mijn tweede workshop bij Zahia, maar de eerste waar ik écht wat leerde. 

In februari volgde ik de basisworkshop. Die is echt heel erg basic en vooral interessant voor zij die een goede introductie willen in het juwelen maken. Maakte je al eens eerder iets, dan kan je dat beter gewoon opfrissen. De belangrijkste dingen die je in de workshop leert (het maken van een oogje en het bevestigen van een slotje aan een ketting) toont Zahia immers ook in downloadbare pdf-vorm op hun website. Ik vertel het u maar, zodat je na opfrissing, die basisworkshop alvast met een gerust hart over kan slaan! 

Nu ondanks dat het niet zo'n leerrijke namiddag was, mocht het resultaat er wel zijn: 

 

Deze ketting ziet er vrolijk en goedkoop uit maar vergis u echter niet, zorg dat je, wanneer je naar Zahia gaat voor workshops (of wanneer je naar Zahia gaat tout court) altijd een dikke portemonnee bij je hebt. 
Zahia is een dure winkel en dat is meteen het grootste nadeel, maar qua aanbod, halfedelstenen, glaskralen en antieke kralen is er geen vergelijk indestad. Zelfs wanneer je niet in kralen geïnteresseerd bent zou je eigenlijk moeten binnenspringen in hun mooie pand, gewoon om te genieten van alle kleuren en vormen die daar -nogal letterlijk- liggen te blinken.

Maar sarahindestad, hoe duur is het er nu écht? -hoor ik u al denken-, een kleine toelichting: het zilveren slotje van de foto komt op €9,90 - de zilveren pletkralen op €0,10 per stuk (en je hebt er 4 nodig) - de kralen op de foto variëren van €12 voor een streng parelmoer (de kleine roze schijfjes) tot €5 per stuk voor de platte groene stenen. Mijn eerste bezoek/workshop klokte dus af op €112,10, de kost van de workshop zelf niet inbegrepen!  

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat ik gisteren bij mijn 12e bezoek en het uitrekenen van de volle klantenkaart toch eventjes moest slikken, meer dan een maandloon (mijn studentenmaandloon voor alle duidelijkheid) werd gespendeerd tussen februari en nu. Een pijnlijke constatatie.  

Werken met halfedelstenen, oh zo plezant maar, bezint eer ge begint! 

Zahia heeft echter ook één heel groot financieel voordeel: de workshops kunnen met opleidingscheques betaald worden (en jawel, arme studenten die hard en veel werken kunnen hier ook gebruik van maken!). Alles wat je er koopt de dag van de workshop, kralen en materiaal inbegrepen, gaat aan de helft van de prijs dankzij de opleidingcheques en je krijgt ook een officieel certificaat van de gevolgde workshop.  
Momenteel heb ik mijn €250 opleidingcheques voor dit jaar er al helemaal doorgedraaid dus vrees ik dat de workshops op het verlanglijstje (Masterclass: Technieken en Masterclass: Juwelen maken) naar volgend jaar verschoven zullen worden. 

Mijn grootste beweegreden om de workshop 'Maak je eigen findings' te volgen was trouwens om de kost van de zilveren sluitingen (gemiddeld €10) te verminderen. Hoewel ik me weer helemaal heb laten gaan €197,70 (zonder de €60 van de workshop zelf -alstublieft Zahia-) heb ik nu hamers, draaistaven en een vlaktas om ook thuis mijn zilverdraad te bewerken.

 vlnr.: draaistaaf - kunststofhamer - ciseleerhamer - vlaktas

vlnr.: 1,5m dunne (diameter: 0,72mm) halfharde zilverdraad  - voor oorhaakjes
1,5m dikke (diameter: 1,29mm) halfzachte zilverdraad - voor slotjes  

De workshop zelf is zoals steeds helder en duidelijk en in kleine groep, zodat de lesgeefster kan komen helpen waar nodig. Ook zorgt Zahia ervoor dat je thuis verder kan dankzij de duidelijke handleiding met foto's. Ik heb me alvast voorgenomen om eerst nog wat te oefenen op ijzerdraad die ik hier nog liggen heb alvorens ik terug aan de slag ga met de zilverdraad. Kwestie van zo weinig mogelijk kostbare draad te verspillen. Tijdens de workshop oefen je trouwens eerst op koperdraad, qua textuur veel makkelijker te bewerken dan de stroeve zilverdraad. Maar me ook nog koperdraad in 2 diktes aanschaffen, daar was ik gisteren, na het ontvangen van mijn Parijse Mastercard-afrekening, eventjes te arm voor -en eigenlijk vind ik dat ook niet zo'n mooie kleur, dat koper. Zahia verkoopt overigens ook nog vergulde draad, die is al helemaal een kostelijke affaire en werd dus uiteraard ook niet gekocht! 

Maar nu, allerbelangrijkst, de resultaten! en geloof mij alles wat je hieronder ziet was gisterenmiddag, voor ik me erop gooide met tangen allerhande, nog een ordinair stuk draad!  

vlnr: vishaakslot met 8-vormig oogje, s-slot, 
mijn lichtjes mislukte klassieke oorhaak (was ook het allereerste dat we maakten), 
gesloten oorhaak (met lange staart), zilveren s-slot 
en de supersimpele oorbelletjes die ik maakte met de klassieke zilveren oorhaak

Het zilveren s-slot is minder gelukt dan de koperen versie maar die zilveren draad is begot nog wat moeilijker te bewerken. Veel oefenen is dus wat me te doen staat, maar ik ben over het algemeen wel erg tevreden over de resultaten. 

Het doet me ook alleen maar meer zin krijgen in een cursus edelsmeedkunst, een van de vele opleidingen (kunstgeschiedenis, patroontekenen, hogere graad theater en voordracht) die ik ooit nog wil voltooien. Het studeren is dus nog niet voorbij, helaas ook niet voor deze zomer. 
Ik kruip dus nu maar braafjes terug achter mijn boeken en probeer nog maar eens, met veel tegenzin en terwijl mijn vingers jeuken, diachrone en synchrone taalkunde te begrijpen! Zij in het bezit van bijles-skills hieromtrent en op zoek naar een bijverdienste deze zomer mogen zich overigens altijd melden!

UPDATE: Slecht nieuws in verband met mijn lofzang over de opleidingcheques. Ze kunnen vanaf 1 augustus niet meer voor 'liefhebberijen' gebruikt worden, aldus Minister Muyters

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Amaj Sarah, je bent er echt voor aan het gaan! :-) Ik heb hier thuis ook een paar oorbellen gemaakt, maar de oogjes lukken me nog niet zo goed. Ik had de workshop ook al eens tegengekomen op de site van Zahia, maar vond het wat duur... Met gewoon ijzerdraad kan je het niet doen, voor kettinghaakjes dan bijvoorbeeld? Dat gaat misschien af na een tijdje... Ik kom wel eens een keertje op workshop bij jou! Maak maar al een prijslijstje! ;-) De tangetjes (hopelijke goede) heb ik al...

Veel succes met het leren... Liefs x

sarah zei

Voor de oogjes zelf: Gewoon van de website van Zahia downloaden hoe je de oogjes moet maken (zie link in de post) en dan een goedkoop pakje nietstiften halen in de Pippoos/Banier/Veritas en oefenen! Na een tijdje gaat dat vanzelf.

Voor de oorhaakjes en slotjes: Ik vrees dat je hier inderdaad wel genoodzaakt zal zijn om de dure zilverdraad/vergulde zilverdraad te nemen, het moet immers door mensen hun oor of op de huid. Het goedkopere koper is voor velen al geen optie wegens allergie, dus speel je best op zeker met zilver. Ik ga mijnen ijzerdraad enkel gebruiken om te oefenen op het gelijkmatig vormen van de rondingen van de oorhaakjes en slotjes en zo gauw ik daar tevreden over ben komt er hier enkel nog zilver in huis! ;o)

Anoniem zei

Idd, je kan beter op zeker spelen en dan zijn je juweeltjes echt van goede kwaliteit, zoals ze nu al zijn! Je maakt echt hele mooie dingen! Super! :-)

Nicole zei

Hey Sarah,
wat heb je betaald voor de hamers en die staafjes er links van?
Ik ben op internet al even aan het opzoeken hoeveel alles online kost...
ik volgde de basis, ringen&oorringen in de maand juli... online vind je ook veel filmpkes voor het maken van de slotjes hé...
Groetjes,
Nicole

sarah zei

Hoi Nicole,

Zahia sleept je toch meteen mee hé :o) één workshop en ik was ook verkocht!

-De draaistaven waren €24 en zijn van het merk 'the Beadsmith'.
-De kunststofhamer kostte €20,80 en is van Picard (een Duits merk), 22mm - 135 gram.
-De ciseleerhamer was €24,90 en is 32mm, helaas is er geen merk op terug te vinden.

Andere mogelijk interessante dingen op hun prijslijst:
-vijl (in ijzer) €15,50 Heb ik niet gekocht de dag van de workshop en dat was een goede beslissing. Vorige week heb ik bij hen 12 ijzeren vijlen (verschillende maten) in solden gevonden voor €6,25 :o)
-vlaktas 60x60mm met afgeronde kant €29,90
-Koperdraad dun - 13m - 0,64mm: €8,60
-Koperdraad dik - 9m - 1,02mm: €15,50
-Zilverdraad dun - 1,5m - 0,72mm: €24,50
-Zilverdraad dik - 1,5m - 1,29mm: €64
-Vergulde draad dun - 1,5m - 0,72mm: €32
-Vergulde draad dik - 1,5m - 1,29mm: €104,90

En over die filmpjes -dat ik daar zelf nog niet aan had gedacht- merci voor de tip!

Anoniem zei

Andere materialen zijn ook te verkrijgen bij Bijou Moderne in Nederland. Maar let wel: je kan er enkel kopen indien je een bTW-nummer hebt of indien je een student edelsmid bent. Maar misschien ken je wel iemand in de omgeving die daarbij kan helpen.