donderdag 13 november 2008

Marokkaans brood

Soms ga ik gezellig naar het Marokkaanse kraam op de markt of naar de Marokkaanse bakker achter de hoek voor zo'n heerlijk brood. U kent het wel: groot, rond, grof of wit, met of zonder sezamzaadjes en perfect voor gigantische pita's en soppen in de soep.Toch voel ik mij altijd een beetje onnozel als ik daar zo in de winkel sta. Telkens wanneer het mijn beurt is begin ik mij af te vragen hoe ik zo'n brood moet noemen. In mijn eigen vocabulaire heet het immers Marokkaans (of soms zelfs Turks) brood. Maar is bij een Marokkaanse bakker niet al het brood Marokkaans? Terwijl het angstzweet me dan uitbreekt zeg ik stamelend en wijzend: 'zo één brood alstublieft...'.

Ik vind het erg raar van mezelf dat ik daar geen ander woord voor ken. Voor andere broden is het immers overduidelijk:

Frans brood of 'baget' (nee, stokbrood verschijnt niet over mijn lippen) heet bij een Franse bakker gewoon 'une baguette'.
---Al staat op de Franse wikipedia bij 'baguette' wel vermeld dat baguette ook wel:
pain français (québécisme et belgicisme) wordt genoemd. En dat de bereidingswijze van dit brood uit Oostenrijk komt. Daarom wordt baguette -om het helemaal ingewikkeld te maken- in Frankrijk door de bakkers ook wel 'Weens brood' genoemd. Volgt u nog?---

Italiaans brood bestaat dan weer niet, dat blijft gewoon ciabatta of focaccia. Zowel in België als in Italië.

Nu, na een lange, avondlijke Google-zoektocht ben ik helaas nog steeds niet veel wijzer. Ik zal mijn Marokkaanse bakker, Marokkaanse familie of vrienden maar eens vragen hoe dat groot, rond brood nu eigenlijk écht heet. Kwestie van mezelf én jullie wat slimmer te maken.

...To be continued...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

dalja, dat wordt tijd want je moeder staat daar ook altijd te stamelen als zo'n rond grijs/wit met/zonder zaadjes aub Gelukkig kan ik al dank u in't marokkaans zeggen !
Kusjes van een groot wit boerenbrood met 3 tijgerkes en 5 boterkes en 7 chocoladekoeken met crème!

Anoniem zei

Inderdaad verwarrend... Een duidelijker bakkerjargon is dan ook broodnodig :)!