zondag 30 augustus 2015

Sushibowl

Met een bijna twee-en-een-half jarige in huis worden er al eens dutjes overgeslagen. Meestal worden die dutjesloze middagen gevolgd door een cranky kindje en een hopeloze achterstand bij het avondeten, zo rond een uur of zes. Yay! Ouderschap! Maar, soms, soms heb ik chance en dan plan ik eten dat toch wel wat werk kost op een dag dat Olivia meer dan twee uur slaapt. De laatste keer dat ik van sushibowl deed was het zo'n geluksdag. 

Sushibowl kan héél gemakkelijk en snel op tafel staan omdat je gewoon wat groentjes snijdt en je je niet bezig houdt met het gepriegel van het rollen. Maar als ge all out gaat, dan heb je toch wel even werk... 't Goeie is wel dat ook dit gerecht weer héél erg 1 keer moeite, 2 keer eten is. Ik blijf het zeggen, 't is mijn ultieme mamatip. Op dag twee kan je -mits toevoeging van wat voorverpakte sla en geitenkaas/mozzarella- op minder dan 15 minuten een slaatje op tafel toveren. Want zeg nu zelf, een vinaigrette maken en kaas en sla uit de verpakking halen dat is nu niet het zwaarste werk hé.

Nodig:
-groentjes, in ons geval: komkommer - avocado - radijsjes - lenteui - wortels - paprika - tomaat
-1/2 kg. rijst en om die te bewerken: suiker - mirin - rijstazijn - zout
-tofu en/of eitjes, mijn vis-etend liefje at er nog wat gerookte zalm bij en Kelly gaat voor kikkererwten las ik 
-sojasaus en wasabi om het af te maken

Bereiding:
Begin met het koken van de rijst zoals op de verpakking staat. De hoeveelheid pasta en rijst die ik nodig heb juist kunnen inschatten, daar ben ik écht héél slecht in. Ik denk dat ik volgende keer voor iets minder dan een half pak ga voor ons drie (restje als lunch op dag twee ingerekend). Terwijl de rijst kookt breng je in een pannetje volgend mengsel aan de kook.

5 eetlepels rijstazijn
1 eetlepel mirin
2.5 à 3 eetlepels suiker
0.5 eetlepel zout

De verhoudingen voor dit mengsel vind ik ook altijd zo'n beetje een gok, maar de laatste keer was ik tevreden. Ik baseerde me de laatste paar keer losjes op de verhoudingen van Nele, al paste ik het zout wel drastisch aan, want dat vonden wij de vorige keer wat té. Wij zijn nu eenmaal niet zo'n zout-eters. Als de rijst is afgegoten dan kan je het mengsel -dat nu normaal ook wel volledig opgelost is- eronder mengen. Ik doe bij de rijst verder ook nog een kant-en-klaar zakje nori met geroosterde sesamzaadjes (hoera voor een Aziatische supermarkt op wandelafstand van mijn huis). 


Terwijl je de rijst laat afkoelen kan je groentjes snijden, tofu uit laten lekken en paneren, een eitje bakken,... En dan is het tijd om dit alles op tafel uit te stallen (en op een stoel te gaan staan om daar een foto van te nemen).


En je bord vol te laden. Eerst proper. 


En daarna wat minder proper.


En het allerbeste aan dutjes van meer dan twee uur is het aangename, vrolijke tafelgezelschap dat je gratis en voor niets, bij die uitgebreide kooktijd, krijgt. ♥



Geen opmerkingen: